Hlavní stránka
Škola
Doprava
Táboření a kluby
Reportáže
Fotografie
Témata
Ostatní
Rozcestník
Ke stažení
Sázky
Návštěvní kniha
Kalendář
Kontakt
Home
Česká verze. English version. Российская версия.
Deutsche Version. Wersja polska.
Jméno:
Heslo:

Nová témata:

Zámecké skleníky v Náměšti
Centrum Nová Palmovka
Motorest Gabro Petrov nad Desnou
Pavlačový dům Šámalova 87
Statek Hruškovice
Loučná nad Desnou (žzast a výhybna)
Velké Losiny zámek (žzast)
Železniční trať Moravské Budějovice – Jemnice
Tržnice na Cejlu
Pavlačový dům Cejl 36
Fotka

Dejvický tunel


Název tunelu: Dejvický
Evidenční číslo: 106
Délka: 103,6 m
Trať: Praha–Chomutov (120)
Úsek: Praha-BubnyPraha-Dejvice
Zprovozněn: 1868
Zrušen: v provozu (2019)
Počet kolejí zamýšlený: 1
Počet kolejí současný (2019): 1

Dejvický (někdy též Bubenečský) tunel je železniční tunel na trati Praha–Chomutov na západním okraji parku Stromovka v Praze. Jde o nejstarší tunel na území Prahy.

Historie

Dejvický tunel byl vybudován v roce 1868 jako součást spojky mezi Pražsko-lánskou dráhou, končící do té doby na nádraží v Dejvicích (tehdy zvaném Bruska) a Státní dráhy vedoucí z dnešního Masarykova nádraží do Drážďan. Spojka, o jejímž vedení skrze park Stromovku se vedly spory, byla nařízena císařským rozhodnutím již v roce 1863, stavba však započala až o tři roky později a dokončena byla až 27. dubna 1868. Stavba tunelu byla svěřena smíchovskému podnikateli Jakubu Hablemu.

Spojka si připsala hned několik prvenství - jednak se Dejvický tunel stal prvním tunelem v Praze, druhak bylo propojení tratí dvou společností na nově vybudovaném nádraží v Bubnech prvním takovým uzlem na území města.

Popis

Dejvický tunel je specifický svojí polohou uprostřed rušných městských ulic. Pražská pouliční kultura krásné historické stavbě evidentně škodí.
Dejvický tunel je specifický svojí polohou uprostřed rušných městských ulic. Pražská pouliční kultura krásné historické stavbě evidentně škodí.

Dejvický tunel se nachází na katastru Prahy na trati mezi stanicemi Praha-Bubny a Praha-Dejvice obklopen parkem Stromovka, do kterého ústí jeho východní (bubenský) portál. Západní (dejvický) portál tunelu se nachází v zářezu pod ulicí Nad Královskou oborou a zajímavostí je, že přímo pod ním prochází jeden z tubusů (silničního) tunelového komplexu Blanka, tzv. Bubenečský tunel.

Jednokolejný tunel se nachází v mírném oblouku, je dlouhý 103,6 m a vyzděný žulovými kvádry. Portály tunelu mají tvar podkovy a nesou ozdobné profilované římsy ze smíšeného kamenno-cihelného zdiva. Zajímavostí je schodiště, které propojovalo tunel pod zemí se strážním domkem č.p. 74 stojícím nad ním, dnes ovšem zazděné a zrušené.

V roce 2019 byl tunel v denním provozu a z parku volně přístupný, nicméně stejně jako v jiných prostorách dráhy k němu platí zákaz vstupu.

Zdroje

  1. Charvát, R.: Posouzení možností pro nové železniční spojení Prahy s Chomutovem. Diplomová práce. Fakulta dopravní ČVUT, 2016.
  2. Stečínský, B.: Železniční tunely v České republice, dostupné z http://www.tunely.cz/tunely/zajimavosti/zaj1/zeltun02.htm.



Článek na dané téma si můžete přečíst rovněž na serveru Správným směrem.cz

Článek ze dne 1. 8. 2015 byl naposledy upraven dne 21. 5. 2019 a zobrazen celkem 20436×, naposledy dne 8. 10. 2025 v 16:45.

Texty na téma Dejvický tunel

Zpět | Nahoru

Seznam českých železničních tunelů
Téma:
Seznam českých železničních tunelů
Ev. č. Obrázek Název tunelu (proklik na článek)Stav Délka Trať Úsek Poznámka 2Svojšínskýv provozu151,78 mPlzeň – Cheb (170)Svojšín – OšelínTunel se n…

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka: